woensdag 20 juni 2007

Dag 13 - op controle bij de kaakman

Vandaag bij de kaakchirurg geweest voor controle. Toen hij me kwam ophalen bij de wachtruimte, zei hij : "oh ja, drie weken geleden geopereerd, hé ?" Ik moet even nadenken (m'n hersenen zijn ook nog niet helemaal ontdooid na de operatie) : "heu, nee, morgen twee weken geleden". Hij stopt, kijkt nog eens goed naar m'n gezicht en zegt dan "aha, dan ontzwel je sneller dan de meesten".

Nu vraag ik me dus af, leren die dokters zulke dingen te zeggen zodat je je even heel goed voelt ? Of ben ik echt een snelle ontzweller? In dat geval, lang leve de Arnica !

Dan volgt het prikritueel: hij port en knijpt met zo'n soort pincetje in lippen, kin en wangen. Met steeds de vraag "Doet dit pijn?". Blijkt dat het terugkeren van het gevoel bij mij dus andersom gebeurt dan bij de meesten. Normaal gezien krijg je eerst gevoel terug in je bovenlip en dan pas in onderlip en kin. Bij mij is dat dus andersom: mijn onderlip is in vorm terwijl mijn bovenlip er maar zo'n beetje bij hangt. Gelukkig goed strakgetrokken door m'n wangen, die toch nog redelijk gezwollen zijn. Het voordeel is dat ik het kwijlen daardoor wel goed in de hand heb :-)

De elastiekjes moet ik blijven dragen, maar zo'n 15 uur per dag. Dus overdag mogen ze het grootste gedeelte van de tijd uit ! En verder hoef ik voorlopig niet terug te komen, hij komt wel even kijken tijdens mijn eerstvolgend bezoekje aan de orthodont. Da's lekker makkelijk in zo'n ziekenhuis, je ziet iedereen in één consult :-)

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik krijg ook een kaakoperatie.. Volgens mij hetzelfde als jou.
Is jou verteld wat de risico's zijn van een bovenkaak operatie?
Ik ben eigenlijk bang dat de doorbloeding naar je tanden misschien kapot gaat o.i.d. en dat je tanden dan afsterven ofzo... Is jou daar iets over verteld?
Van de onderkaak weet ik dat het risico is dat je blijven het gevoel kan verliezen in gedeelte van de kin/onderlip. Maar bij de bovenkaak??
Heb je nu wel gevoel in je tanden, of is dat gevoel nu anders?
Groetjes Inge

Kirpy zei

Hoi Inge,
Wordt je bovenkaak verbreed? Iets dergelijks heb ik twee jaar geleden ook gehad (nou klink ik echt wel als een ouwe rot in het kaakchirurgisch slachtofferwezen...).

Mij is niets verteld over mogelijke risico's van afstervende tanden. Wel moest ik voordat de orthodontist ook maar in m'n mond wilde kijken het groene licht krijgen van de parodontoloog.

Wat het gevoel in m'n kaken betreft, als ik mijn tanden poets langs de binnenkant boven rechts, voel ik niets... Op zich niet zo erg, geen probleem om te eten of zelfs (zachtjes) te kauwen. Maar ik hoop wel dat dat binnenkort terugkomt.

Wanneer word je geopereerd ?

Anoniem zei

Het duurt nog wel een tijdje voordat ik geopereerd wordt. Aanstaande donderdag wordt mijn beugel geplaatst.
Mijn bovenkaak wordt niet verbreed, maar die wordt helemaal losgehaald en dan wordt er een aantal milimeter bot tussen uitgehaald omdat je nu bij mij heel veel tandvles ziet. En mijn onderkaak wordt wat naar voren geplaatst (waarschijnlijk, hij wist niet zeker of dat zou gaan omdat mijn onderkaak te stijl naar beneden stond, door mijn bovenkaak die te ver naar beneden staat) om mijn overbeet weg te werken. En mijn kin moet dan ook nog wat aan gebeuren.. (Als ik het zo vertel, lijk ik wel misvormd :))
Ik ben me vooral zo druk gaan maken, omdat mijn zus 30 mei een onderkaak operatie heeft gehad (die is naar voren gezet), en ze krijg van de week te horen dat dit mislukt is, en dat ze nu in augustus opnieuw onder het mes moet. Nu heb ik wel een andere operatie, maar ik ben er nu pas aan gaan denken dat zo'n operatie toch niet niks is, en het best wel wat risico's met zich mee kan brengen. En van die onderkaak operatie kun je overal vinden dat het risico is dat je geen gevoel hebt in je lip en kin, maar van die bovenkaak operatie kan ik niks vinden.
Ik heb nu nog maar even een afspraak gemaakt met de kaakchirurg om nog wat vraagjes te stellen. Misschien dat ik dan wat gerustgestelder ben.....
Groetjes Inge
Groetjes Inge

Kirpy zei

Aiai, dat klinkt niet goed voor je zus ! Wat is er misgegaan dan, dat ze haar operatie als 'mislukt' beschouwen? Wens haar maar veel sterkte van me !

Blijkbaar kun je dus ook in je bovenkaak het gevoel kwijtraken, alleen schijnt dat sneller terug te komen omdat die zenuw dunner zou zijn. In de onderkaak zit een dikke, nogal centrale zenuw, en in mijn geval (naar voren schuiven) wordt die opgerekt. Het kan dan zijn dat die zenuw daar nooit meer bovenop komt maar dat schijnt maar in 1 op de 200 gevallen voor te komen.

Mijn tweede operatie lijkt inderdaad op wat jij gaat krijgen, ze hebben er bij mij ook een halve centimeter uitgehaald langs een kant (langs de andere kant wat minder, ik had blijkbaar nogal een scheef bekkie).

Het beste is idd dat je nog eens met je kaakchirurg overlegt. Een operatie is nu eenmaal altijd een risico, maar gelukkig gaat het bijna altijd goed...

Anoniem zei

Aan een kant is (als ik m'n zus goed begrepen heb) het titaniumplaatje los gegaan, waardoor haar kaak nou naar die kant scheef aan het groeien is.
Als ze nu haar kiezen op elkaar heeft staan, zie je ook heel goed dat het scheef is. Normaal gesproken als je je kiezen op elkaar zet, staat het spleetje tussen je boven(voor)tanden (nou ja, als het goed is geen spleetje, maar het midden tussen je twee voortanden) recht tegen over het spleetje tussen je twee middelste ondertanden. Het spleetje van haar middelste ondertanden staat nu ongeveer bij haar linker boven hoektand. Nu heeft ze dus echt een scheve mond. Mijn zus had ook gevraagd hoe dit dan zo kon, maar daar had hij geen verklaring voor. 1 keer in de zoveel jaar gebeurde dit een keer zei de kaakchirurg. (ik zelf denk dat ze misschien te snel harde dingen is gaan eten, en dat daardoor dat plaatje is los gegaan). Mijn zus vroeg aan hem of hij het niet gewoon weer open kon maken, plaatje weer vastmaken en klaar. Maar zo werkte het dus niet. Het kaakbot moet nu eerst helemaal weer aan elkaar groeien (dat groeit bij haar nu dus scheef) en dan gaan ze het in augustus weer op dezelfde manier breken en dan weer recht aan elkaar schroeven.
Vervelend trouwens voor je dat gevoel van een loopneus (terwijl dit niet zo is). Maar dit is wel een teken dat het gevoel zich aan het herstellen is...
Groetjes Inge

Kirpy zei

Oei ! Da's inderdaad één van m'n meest voorkomende nachtmerries: dat de plaatjes losschieten. Liefst allemaal in één keer zodat m'n onderkaak ineens in m'n nek bungelt. Juk !
Wat erg voor je zus, nog een keer onder het mes... Ik hield die middenlijn al in de gaten om te zien of het recht bleef, maar nu ga ik dat drie keer zo veel doen... (ik ren NU naar boven om dat elastiek er weer in te doen).

Anoniem zei

Maak je maar niet druk hoor! Waarschijnlijk is zij echt een uitzondering...

Unknown zei

Hallo kirpy,

mijn bovinkaak moet ook verbreed worden voorfat de beugel er in kan. Na afloop moet ook de onderkaak in een goede stand worden gezet. Ik ben op zoek naar mendsen die hetzelfde hebben gehad. Kun /wil je mij hierover mailen, ik zit vol vragen en twijfels. Groetjes, Miriam

fam.msimons@planet.nl

Bianca zei

Heey,

Mij is geadviseerd door mijn tandarts en ortho om misschien mijn onderkaak iets naar voren te laten zetten.
Toen ik dat hoorde dacht ik nee dat doe ik niet!
Maar ik heb al 4 jaar een beugel gehad, me tanden zijn er wel mooier van geworden maar als ik min tanden op elkaar zet is het gewoon niet recht omdat mijn onderkaak teveel naar achter staat.
Ik vind het best eng om aan zo'n operatie te denken.
Maar het is wel een ingrijpende operatie.
Dus ik ben er meer over gaan nadenken en misschien is het toch wel een goed idee.
Maar dan moet ik er eerst meer over te weten komen.
Wie kan mij iets vertellen over zo'n operatie?
Wat zijn bijvoorbeeld de risico's?

Groetjes,
Bianca

Anoniem zei

ik ben 5 dagen geleden geopereerd aan mijn onderkaak. de zwelling is al echt een heel stuk weg gelukkig alleen het gevoel dat weg is bij jhee onderlip/kin is erg vervelend. weet iemand misschien hoe lang dat ongeveer duurt. ik heb het wel een paar keer voelen tintelen maar ik ben wel bang dat dat gevoel helemaal niet terugkomt dan maar een bovenkaak operatie is toch ingrijpender dan een onderkaak operatie of niet en weet iemand wanneer de zwelling helemaal weg is. 5 dagen met alleen maar vloeibaar voedsel bleghh en dan nog 5 weken en 2 dagen te gaan. ik doe echt een moord voor chips en chocola. ik moet volgende week weer naar de mond hygienist en de week erop alweer terug naar de ortho en de mondhygienist ik ben op zich best wel nieuwsgierig naar wanneer ik weer naar school toe kan en wanneer ik weer mag gaan werken ik miss mynn vriendinnen echt heel erg mynn vriend komt gelukkig wel elke dag op bezoek ik baal er alleen van dat ik geen kusjhee kan geven:( dat is echt raar want voor de operatie werden we kleffie en beffie genoemd xdd maar ik ghaa maar proberen mynn tanden te poetsen dat moet van de mondhygienist xdd oowk al stel ik het zo veel mogelijk uit (A) maar jhaa denk dat dat best wel logisch is maar ik heb nog 1 vraagjhee wat kregen jullie als pijnmedicatie?? ik mag alleen maar om de 6 uur 2 paracetamol dat vind ik op zich erg weinig snap jhee maar ik ghaa maar naar boven dan Doeii Doeii Groetjheesss Angell