zondag 24 februari 2008

PS: wat dat verwijderen van de beugel betreft...

Ik zat toch wel een beetje in de piepzak over dat verwijderen van die beugel. Al die operaties en elastiekjes, daar zat ik niet zo over in; ik wist dat dat wel wat pijn zou doen maar ook dat ik heel wat pijnstillers voor m'n kiezen zou krijgen. Maar in twee jaar tijd wat er geen plaatje afgevallen van m'n tanden, dus kreeg ik het idee dat die dingen alleen met veel gesjor en getrek van m'n tanden afgehaald konden worden.

En dat viel natuurlijk heel erg mee. Een paar knipjes links en rechts en de ijzerboel lag op het tafeltje naast me. Daarna werden m'n tandjes even opgepoetst totdat ze mooi geel blonken en daarna konden de draden erin die de boel bij elkaar gaan houden. En nee, geen kleurverschillen waar de plaatjes gezeten hadden !

Die draden die er nu inzitten, zijn aan de binnenkant van m'n tanden geplaatst. Zo goed als onzichtbaar - alleen wanneer ik m'n mond wijd opendoe (om er een negerzoen in te stoppen ofzo) kan de persoon tegenover me de draad aan de onderkant zien. Maar vergeleken met de volledige beugel is die draad zo discreet als je zou willen dat je schoonmoeder was ;-)

Ik heb dankzij die draden twee dagen geslist, maar daarna is alles in orde gekomen. Er blijft niets in haken of aan plakken (behalve chocotofs, maar die plakken overal aan). En zo komt er aan mijn kaakverhaal dan een eind - al gaat de geschiedenis verder met bezoekjes aan tandartsen en mondhygienistes voor de afwerking...

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik(19) ben ook aan de beurt. Zie er erg tegenop. Achteraf beetje de moeite waard?

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Beste Kirpy,

Mij is ook een operatie aangeraden en vraag me elke dag af of het wel waard is. Zou je het nog opnieuw doen o f niet?

Groet.

Kirpy zei

Hallo anoniempjes, ik zag er zelf ook enorm tegenop maar nu, bijna een jaar na de laatste operatie, ben ik dolblij dat ik ervoor ben gegaan. Mijn kaakchirurg is een topper en ik zie er nu veel beter uit dan vroeger - m'n gezicht is symmetrischer geworden. Ik kom nog regelmatig iemand tegen die me een jaar niet gezien heeft en allemaal zeggen ze hetzelfde: "wat ben je mooi geworden!". Dus nee, ik heb er absoluut geen spijt van ;-)

Anoniem zei

Hallo Kirpy,
Ik heb in 1 keer al je blogs achter elkaar gelezen! ik ben 16 en heb ook een open beet. ook heb ik echt een enorme 'gummy smile'. bij mij willen ze, net als bij jou, de bovenkaak kantelen enzovoort. alleen is de vraag nog even of ze m'n onderkaak ook gaan opereren omdat er een risico is dat m'n onderlip voorgoed zijn gevoel zal verliezen. ik vond het prettig jouw ervaringen te lezen en eerlijk gezegd kijk ik naar de operatie niet heel erg uit, maar naar het resultaat des te meer!

Anoniem zei

Hallo.

In mijn zoektocht via google naar informatie kwam ik deze weblog tegen. Ik heb met veel plezier je hele verhaal gelezen. :)

Ik heb zelf net een kaakoperatie achter de rug, maar bij mij was het alleen de onderkaak.

Anoniem zei

Hallo Kirpy,

Toen ik 11 jaar was, moest ik een beugel. Ik heb dat ding 5 jaar lang in mn mond gehad, dit was omdat mn onderkaak te ver naar voren stond, (dat van jou ook?).

Er is nog van alles geprobeerd, met elastiekjes van bovenachter naar ondervoor, dit werkte niet. Mt een losse beugel werkte ook niet.
Toen is er dus gezegd, als ik 18 werd, moest ik maar even naar een kaakchirug om voor een gesprek over n kaakchirurg..
Maar de vrouw die mij hielp, zei dat dit nog wel eens een heftige ingreep kan zijn.

Als ik dat zo zie, wat ze bij jou gedaan hebben, geef ik ze gelijk.
Ik vind het knap!

Maar om een lang verhaal kort te houden.
Wat komt er allemaal bij kijken, en ze hadden het ook over vloeibaar eten 6 weken lang.
Zo heb ik misschien straks wel weer meer vragen, en loop er al een tijdje mee om.
Zo te zien is dit een weblog van vorig jaar, ik hoop dat je er nog op kijkt. Zou je willen reageren?
Mn e-mail adres is kjkoster@hotmail.com

Alvast harstikke bedankt!

Groeten van Klaas Jan Koster

Jordy Kroeze zei

Wel handig deze website.
Moet zelf over 3 dagen geopereerd worden aan de onder en bovenkaak en aan de kin.

Carla zei

Hoi hoi!

Was al eerder op je blog terecht gekomen en ik vind 't niet alleen informatief maar je schrijft ook erg aanstekelijk. :-)
Even een vraag: ik zou heel graag willen weten hoe ze zo'n simulatie van je gezicht maken hoe 't er (ongeveer) uit komt te zien na de operatie. Mijn ortho zegt dus dat 't niet kan, maar goed, mss heeft hij niet de apparatuur ofzo.

Hoop van je te horen.

Groetsels,

Carla

Anoniem zei

hello


just signed up and wanted to say hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Jordy Kroeze zei

Ben nu ongeveer een jaar na de operatie en heb nergens geen last meer van.

Geen enkel moment pijnstillers nodig gehad.
Hoe raar het ook lijkt het doet gewoon niet echt pijn.

Alleen de eerste paar dagen was het moeilijk eten en drinken.

Heb nog wel 2 keer een schroefje losgehad omdat me lichaam die eruit wilde werken (Is een natuurlijke reactie)
klein sneetje over de bestaande litteken en het was alweer opgelost.

Door andere stand van me onder, boven en aanpassing in de kin had ik geen bovenlip meer.

En jahoor ook dat pakken ze goed aan met een beetje botcement.

Ben er erg tevreden mee en raad het iedereen aan die er over nadenkt.

Eindelijk kan ik normaal vlees eten zonder er minuten op te kauwen per stukje.

Jordy

Anoniem zei

Hi Kirpy,
Ik heb ook net je hele blog in een ker ademloos doorgelezen! Ik vond de tips en gevoel voor humor (chocotofs) gweldig. Ik ben 51 en overweeg nu ook een onderkaak operatie. Net zoals jou had ik ook geen beugel als tiener, alleen werd er een boel kiezen getrokken om meer ruimte te maken (maar dat was in 1972). Je blog heeft me erg geholpen om toch de stap naar operatie te nemen! bedankt ervoor!
Susanne